Oproep | |
Worden er meerdere mensen tegelijk opgeroepen? | Ja, het systeem stuurt altijd een oproep uit naar meerdere mensen in de buurt van het slachtoffer. De kans is dus groot dat je andere burgerhulpverleners aantreft bij het slachtoffer. Bovendien is degene die 112 belt ook bij het slachtoffer en ben je dus nooit alleen. |
Wie haalt de AED? | Burgerhulpverleners dicht bij het slachtoffer krijgen een oproep. Een deel krijgt het verzoek om direct naar het slachtoffer te gaan. Een ander deel krijgt een adres door van een AED, en haalt eerst een AED op. Als de AED beveiligd is, krijg je een pincode om de kast te openen. |
Tijdens de hulpverlening | |
Kan er iets misgaan omdat ik geen ervaren hulpverlener ben? | Bedenk altijd: zonder hulp overlijdt iemand met een hartstilstand. Je poging het slachtoffer te redden heeft dus altijd zin. En jouw inzet is waardevol voor nabestaanden. Het geeft hen troost dat iemand snel is gaan reanimeren en er alles aan heeft gedaan om hun dierbare te redden. Misschien ben je bang dat je niet meer weet hoe je moet reanimeren. Vertrouw erop dat in een noodsituatie de kans groot is dat alles wat je geleerd hebt spontaan naar boven komt. En anders zijn er vaak andere burgerhulpverleners ter plekke. |
Wat moet ik doen bij een niet-reanimeren-verklaring (NR)? | Mensen die niet gereanimeerd willen worden, kunnen een NR-verklaring opstellen. Een gangbare vorm is een verklaring op papier of een niet-reanimeren penning (halsketting) Maar andere vormen moeten ook worden gerespecteerd, zoals een tatoeage met deze boodschap. Als burgerhulpverlener hoef je niet te zoeken naar een eventuele NR-verklaring, je start direct met reanimeren. Wanneer je tijdens het reanimeren een NR-verklaring tegenkomt, mag je op dat moment besluiten de reanimatie te staken. Jij bent als burgerhulpverlener niet verplicht een besluit hierover te nemen. Je mag doorgaan met reanimeren totdat de professionele hulpdiensten er zijn. Zij zullen de beslissing om de reanimatie te staken dan nemen |
Na de hulpverlening | |
Met wie kan ik praten na een reanimatie? | Een reanimatie kan een indrukwekkende en emotionele ervaring zijn. Je hebt na afloop misschien ook allerlei vragen. Heb ik het wel goed gedaan? Hoe is het met het slachtoffer afgelopen? Een reanimatie meemaken kan een grote impact op je hebben. Het helpt dan om erover te praten. Als je daar behoefte aan hebt, bieden wij een luisterend oor. Neem contact met ons op. |
Veel voorkomende vragen over problemen bij AED's en buitenkasten: kijk hier
Veel gestelde vragen:
De batterij/elektroden van mijn AED is/zijn verlopen. Wat nu? Drie maanden voor het verlopen van de door jou zelf opgegeven geldigheidsdatum krijg je een waarschuwing van HartslagNu. Ons advies is om dan al over te gaan tot het bestellen van vervangende batterijen/elektroden. Deze zijn namelijk niet altijd zo maar op voorraad. Je kunt deze bestellen bij je eigen leverancier of bij een van de vele online webshops. Let er goed op of de spullen op voorraad zijn (bel zo nodig om dit te checken als dit niet uit de webshop blijkt). Elektroden gaan minimaal 2 jaar mee, batterijen meestal 4 jaar (dit is echter merkafhankelijk). Als de spullen binnen zijn, check dan of de uiterste gebruiksdatum voldoende in de toekomst ligt (dus dat je geen "oude" spullen hebt gekregen). Kom je er niet uit, of lukt het niet de batterij/elektroden te vervangen: een van onze vrijwillige monteurs kan hier (gratis) bij helpen. Neem contact op met montage@reanimatienetwerk-amersfoort.nl of bel 033-833 0 833 (optie 1). Kun je geen leverancier vinden of weet je niet wat je moet bestellen? Wij kunnen je helpen. Neem contact met ons op. (Je betaalt wel zelf de kosten van de spullen: zie volgende vraag).
Wie betaalt het vervangen van de elektroden/batterij? De eigenaar van de AED is hiervoor verantwoordelijk. Bij een buurtAED of een hartvoordebuurt AED zijn de vervanging van elektroden/batterijen voor de eerste 4 jaar (buurtAED) en 8 jaar (hartvoordebuurt) inbegrepen in de prijs. Er is discussie gaande of dit niet op enig moment door de overheid overgenomen zou moeten worden, maar dit is niet concreet en er is dus geen zekerheid dat het in de overzienbare toekomst gaat gebeuren.
Kan ik de elektroden/batterijen niet gewoon laten zitten na de vervaldatum? Nee. De reden voor een vervaldatum van elektroden is de beperkte levensduur van de cruciale plaklaag. Als deze geplakt worden en ze vallen er weer af of maken geen goed contact, dan werkt de AED niet (goed). Bij verlopen batterijen is het risico uiteraard dat deze opeens leeg zijn en de AED niets meer doet.
Wij hebben een onderhoudscontract: wat te registreren in HartslagNu? Bedrijven en instellingen hebben vaak een onderhoudscontract op hun AED. Er komt dan, als het goed is, jaarlijks iemand langs om de AED te controleren. Zij plakken een sticker met de volgende controledatum op de AED. Let op: maar heel weinig controlebedrijven werken de gegevens in HartslagNu bij. Dat moet je zelf doen als beheerder in HartslagNu. Het liefst hebben we de vervaldatum van elektroden en batterij in HartslagNu geregistreerd. Maar kun je die niet vinden, dan is het ook goed dat je de datum van de volgende controle (volgens de sticker) als vervaldatum invoert voor zowel de elektroden als de batterij. Je moet dan wel weten dat het volgende controlebezoek ook heeft plaatsgevonden en dan de data weer updaten. Dit is echt belangrijk. We zien te veel AED's die automatisch op niet-actief in het systeem staan, terwijl ze wel in orde zijn. De AED wordt dan niet meer opgeroepen. Dat is gewoon zonde. Je zou ook het controlebedrijf kunnen vragen of zij het beheer in HartslagNu willen overnemen. Dan kunnen zij als nieuwe beheerder de vervaldata bijwerken.
Wij hebben een BuurtAED, wie regelt de vervanging van elektroden/batterijen? De initiatiefnemer van een BuurtAED actie is degene die door ProCardio (de organisator van BuurtAED namens de Hartstichting) als beheerder wordt aangemerkt. Deze persoon krijgt de vervangende elektroden/batterijen direct van ProCardio toegezonden. Als de beheerder verhuist buiten de buurt, moet hij/zij zelf voor vervanging zorgen en dit doorgeven aan ProCardio. Wij kunnen bemiddelen, maar ProCardio accepteert alleen mutaties van de oorspronkelijke beheerder. Hier vind je de contactgegevens van ProCardio. (Voor hartvoordebuurt acties kun je contact opnemen met ons via info@reanimatienetwerk-amersfoort.nl of direct met de leverancier: info@fuego-bhv.nl).
Wie controleert de AED's? De beheerder is verantwoordelijk voor regelmatige controle van de AED en de kast. Het liefst maandelijks. De meeste AED's in buitenkasten die vanaf de openbare weg bereikbaar zijn worden ook nog frequent of steeksproefsgewijs (of na een alarmering) door vrijwilligers van ons gecontroleerd. Wij doen dit om er zeker van te zijn dat AED's in HartslagNu in ons gebied daadwerkelijk beschikbaar zijn. Dit ontslaat de beheerder niet van zijn eigen verplichting de AED inzetbaar te houden.
Kunnen jullie het beheer van mijn AED overnemen? Dat kan, maar we kunnen niet de kosten op ons nemen (daar hebben we simpelweg niet genoeg geld voor). Je blijft dus verantwoordelijk voor de kosten van vervanging van elektroden en batterij. De AED blijft je eigendom. Wij kunnen de praktische werkzaamheden uitvoeren.
Andere vragen en antwoorden over veel voorkomende AED/kast problemen: hier
Voorkomende problemen AED's
Voorkomende problemen
AED lampje knippert onregelmatig: check de handleiding van uw AED en/of vraag de leverancier. Dit is vaak het teken dat de zelf-check van de AED een probleem gevonden heeft. Hier kan RNA niet mee helpen.
Hulpset is gebruikt: maak met name beademingsmasker goed schoon. Vervang andere gebruikte onderdelen. Regel dit met uw leverancier. RNA heeft hier geen rol in, behalve voor onze eigen AED's.
Electrodenverpakking is geopend: vervang de elektroden. Een geopende verpakking leidt ertoe dat de plaklaag snel zijn werking verliest. De electroden plakken dan niet meer goed en/of geleiden de stroom niet meer goed. Regel dit met uw leverancier. RNA heeft hier geen rol in, behalve bij onze eigen AED's. Vervanging van de electroden na inzet is soms gedekt door uw onderhoudscontract. U kunt de kosten van het vervangen van de electroden declareren bij de ambulancedienst RAVU als er een ambulance bij de reanimatie aanwezig is geweest. Kijk op www.ravu.nl
Rotaid buitenkast: LED's knipperen. Dit betekent dat de verwarmingsmat niet goed werkt. Neem contact met ons of uw leverancier op.
Rotaid buitenkast: LED's branden helemaal niet meer: dit betekent dat er geen stroom naar de kast komt. Check of de stekkers in het stopcontact zitten/de stekkers in de zwakstroomkabel niet los zitten. Neem daarna contact met ons of uw leverancier op.
Rotaid buitenkast: kap draait moeilijk: dit kan het gevolg zijn van het te lang in de volle zon hangen van de kast. Overweeg een meer schaduwrijke plaats. Smeer de grondplaat rand in met vet.
Rotaid buitenkast: alarm gaat niet meer af. Check of de magneet nog op de kap zit (in een uitsparing ter hoogte van het alarmkastje). Bij ruw openen kan de hulpset het magneetje van de kap drukken. Plaats het magneetje terug in de uitsparing in de kap. Vervang zo nodig de batterijen (als het magneetje eraf is, kan het alarm continu afgaan binnen in de kast; na verloop van tijd raken de batterijen hierdoor leeg). Magneetje zoek: neem contact met ons op. Wij hebben meestal reserve onderdelen op voorraad.
Cijferslot: de cijfers zijn niet meer goed leesbaar. Gebruik WD40 en een doekje om de cijfers weer leesbaar te maken. Helpt dit niet, vervang dan het slot.
Cijferslot: de cijfers kunnen maar een kant op draaien. Bij sommige sloten is dit normaal.
Cijferslot: juiste code ingesteld, maar slot gaat niet open. Bij het koperen ABUS slot moet je na het instellen van de juiste code de slotbeugel indrukken om het slot open te krijgen.
Cijferslot: slot gaat niet meer open, ondanks instellen goede code. Probeer de beugel heel vaak in te drukken, van subtiel tot met wat meer kracht. Lukt dat niet, spuit dan het slot in met WD40, laat dit enige uren inwerken en probeer het opnieuw. Is het slot dan open, vervang het. Het is niet meer betrouwbaar.
Verzegeling en slot: een zegel is ook bij toepassing van een cijferslot nuttig omdat de beheerder dan in een oogopslag kan zien of de AED en/of hulpset uit de kast geweest is. Breng eerst de verzegeling aan en doe dan het slot er weer op. Andersom lukt het vaak niet of breekt het zegel.
Alarm bij checken buitenkast: het alarm gaat af zodra de kap gedraaid wordt. Haal de kap eraf en druk op het kleine knopje bovenop of onderop (er zijn twee typen) het alarmkastje rechts in de kast. Het alarm zwijgt dan. Als de kap er weer goed opgedraaid wordt en het slotoog valt door het gaatje in de kap, dan hoor je als het alarm weer goed werkt een korte piep.
De uitvalbeugel voor het slot/verzegeling valt niet uit als ik de kap er weer op zet: draai de schroef van de uitvalbeugel wat losser.
Aivia kast met toetsenbordslot, kap gaat niet open: druk na het intikken van de pincode op het vinkje rechtsonder.
Aivia kast: knipperende lampjes: als ze wit knipperen is er niets aan de hand. Knipperen ze rood, dan is er een storing in de kast. Meld dat aan ons of de eigenaar.
Welke stickers moeten er op kast zitten: a. Een grote sticker met onze contactgegevens erop; b. een anti-vandalismesticker; c. Als er een slot op zit: een sticker met uitleg over hoe het slot open te maken (op de kast zelf of op het slot): bij koperen sloten een aparte sticker met de extra zin "Druk daarna de slotbeugel in"; d. in de loop van 2020 komen er steeds meer kasten met een "SDNA" sticker er op (de AED is dan behandeld met een anti-diefstal systeem).
Moet ik een onderhoudscontract sluiten? Dat hangt af van de inhoud van het aanbod en of u zelf in staat bent betrouwbaar de AED te checken. Bij een AED hoeven alleen de batterijen en de electroden tijdens de levensduur om een aantal jaren (hangt af van het merk en type AED) vervangen te worden. Check hoe vaak dat moet en hoeveel de kosten van vervanging zijn en of de kosten van vervanging in het onderhoudscontract inbegrepen zijn. Als onder het onderhoudscontract alleen een jaarlijkse visuele controle plaatsvindt en gecontroleerd wordt op de batterij/electroden datum verlopen is, kunt u dit ook zelf doen. U krijgt van HartslagNu een mail als de verloopdata naderen. Werk die gegevens dan wel zorgvuldig bij.
Communicatiecheck CR2 AED's