HartslagNu
Aanmelden als burgerhulpverlener bij HartslagNu
Om opgeroepen te worden als burgerhulpverlener moet je je aanmelden bij het landelijke oproepsysteem HartslagNu.
Je kunt je aanmelden:
- Als je minimaal 18 jaar bent; en
- Als je over een geldig reanimatiecertificaat (reanimatiecursus, EHBO-cursus, BHV-opleiding) beschikt; of
- Als je een medisch beroep hebt of bij een officiële hulpdienst werkt en daar regelmatig reanimatietrainingen volgt.
Je kunt je hier aanmelden: https://mijnhartslagnu.nl/#/page/register
Het is belangrijk dat je je contactgegevens up-to-date houdt. Bijv. een nieuw telefoonnummer of een nieuw e-mailadres. Je kunt hier inloggen om je gegevens te bekijken en te wijzigen: https://mijnhartslagnu.nl/#/page/login Zijn je gegevens onjuist, dan wordt je niet meer opgeroepen per SMS en ontvang je geen nieuwe informatie van Hartslagnu.
Je moet zelf een account openen en bijhouden. Wij kunnen dat niet voor je doen.
Instellen HartslagNu
Ga naar de Google Play Store of de Apple Appstore en download de HartslagNu app. Deze heet nu (januari 2022): Mijn HartslagNu
Meld je aan als burgerhulpverlener via de webomgeving in Mijnhartslagnu.nl.
Meer informatie over de nieuwe app kun je hier vinden. Hieronder staan onderwerpen waar wij vaker vragen over krijgen.
Standaard staat je beschikbaarheid op 24/7/365. Je kunt dit handmatig aanpassen per weekdag. Ga in de app naar het onderdeel Beschikbaarheid. In de webomgeving van mijnhartslagnu.nl kan dit onder Mijn Profiel, bewerk profiel, stap 3, beschikbaarheid.
Je kunt in de app je beschikbaarheid tijdelijk uitzetten. Dit kan in de app in het onderdeel Beschikbaarheid, Niet Storen, AAN. In de webomgeving kan dit in de linkerbalk op het hoofdscherm (Niet Storen, AAN).
Via de app wordt je met een push bericht gealarmeerd. Je kunt er ook voor kiezen alleen per SMS te worden gealarmeerd. Heb je een pager van je werk bij een hulpdienst, dan kun je ook via deze route gealarmeerd worden. Stel dit in binnen de webomgeving: Mijn Profiel, Bewerk Profiel, stap 3, beschikbaarheid. Dit kan momenteel (januari 2021) niet via de app ingesteld worden.
Geldigheidsdatum reanimatiecertificaat: vermeld de einddatum van je certificaat. Heeft je certificaat geen einddatum, vul dan als einddatum in de datum van je laatst gevolgde training plus één jaar.
Ben je een professional (medisch beroep/werkzaam bij een officiële hulpdienst) en volg je regelmatig reanimatietrainingen op je werk, dan vul je als einddatum in de aanmelddatum plus 5 jaar. HartslagNu verwacht dan wel dat als je stopt met het volgen van reanimatietrainingen (door wijziging in je werk), dat je de einddatum wijzigt (max. 1 jaar na de laatst gevolgde training).
Let op: je moet zelf na een opnieuw gevolgde herhalingscursus je certificeringsdatum aanpassen. Dit gebeurt niet automatisch. Vul je dit niet in, dan ontvang je herinneringen van HartslagNu dat je niet meer gecertificeerd bent en dan komt uiteindelijk je account op niet actief te staan (en wordt je niet meer opgeroepen).
Ga in de app via het menu naar Mijn HSN Paspoort en neem een selfie. Hiermee kun je je legitimeren als burgerhulpverlener.
Instellen telefoon
Zet het alarmeringstelefoonnummer van HartslagNu in je contactenlijst: dit is 097 00515 9109. Afhankelijk van het type telefoon kun je hier een speciale beltoon aan hangen en dit nummer aan je favorieten toevoegen. Hierdoor valt een melding van dit nummer extra op en zie je een alarmering niet over het hoofd.
Wij adviseren je om de HartslagNu app toegang te geven tot je locatiegegevens. Zo kun je opgeroepen worden op basis van je werkelijke locatie. Dit voorkomt ook oproepen als je niet thuis/op je werk bent. In de nieuwe app (januari 2022) kun je de locatiegegevens voor maximaal 24 uur per keer aanzetten. Daarna wordt je weer opgeroepen op basis van woon/werkadres. Je kunt niet langer altijd opgeroepen worden op basis van je GPS-locatie. Kortom: GPS-locatie staat voortaan standaard UIT tenzij je het tijdelijk aanzet.
In de nieuwe app (januari 2022) kun je "kritieke meldingen" aanzetten ('critical alert'). Dit houdt in dat je ook opgeroepen wordt als je je telefoon op "niet storen" hebt staan. Doe dit bij "Meer", Kritieke meldingen instellen
Het is handig om je beltoon op hoog volume te zetten. Als je je volume uit hebt staan, komt de alarmering er NIET door heen, ook niet als je 'kritieke meldingen' hebt aan staan.
Veel meldingen worden in de praktijk niet (op tijd) gehoord omdat bovenstaande stappen niet zijn uitgevoerd. Je mist dan een oproep. Wij kunnen achteraf alleen zien of je opgeroepen bent, niet of je de oproep wel of niet gehoord of gezien hebt.
Accepteren / weigeren oproep
Het is belangrijk dat als je een oproep krijgt, je de oproep accepteert (je gaat) of weigert (je gaat niet). Dit kan via een knop in de app. Krijg je een SMS en wil je een oproep accepteren, type dan "ja" of elk ander teken en stuur dit terug. Wil je weigeren na een SMS oproep? Reageer dan niet.
Het accepteren is van belang voor het al dan niet verder alarmeren van andere burgerhulpverleners en om te voorkomen dat er teveel mensen op de stoep staan bij de incidentlocatie. Verder gebruiken wij deze informatie om evt. contact op te nemen met burgerhulpverleners die ter plaatse zijn geweest (bijv. bij contactverzoeken of bij het opsporen van een niet teruggebrachte AED).
Herhalen en geldig houden van je certificaat
HartslagNu waarschuwt je wel als de geldigheidsdatum van je certificaat in zicht komt. Je bent echter zelf verantwoordelijk om tijdig een opfriscursus te volgen. Kijk hier verder voor meer informatie.
Helpdesk HartslagNu
Heb je problemen of kom je er niet uit? Neem dan contact op met het de helpdesk van HartslagNu. Op deze pagina staat ook een lijst met veel gestelde vragen en bijbehorende antwoorden.
Nieuwe "mijn HartslagNu" app (januari 2022)
HartslagNu heeft een nieuwe app! Mijn HartslagNu, zo heet de nieuwe app van HartslagNu. Hij is vanaf nu te vinden in de Google Play en App store!
LET OP: CHECK EERST OF DE NIEUWE APP GESCHIKT IS VOOR JE TELEFOON VOORDAT JE DE OUDE VERWIJDERT.
Met de nieuwe app ontvang je standaard reanimatie oproepen op basis van je ingevoerde woon- en werkadres. Of je kiest ervoor om op basis van je gps-positie gealarmeerd te worden, dus de plek waar je op dat moment bent.
Download de app
Om de nieuwe app goed in te stellen, is het belangrijk dat je onderstaande 4 stappen uitvoert:
1. Verwijder de oude app van je telefoon (met de titel HartslagNu)
2. Verwijder de gekoppelde apparaten via www.mijnhartslagnu.nl.
- Login op het dashboard
- Ga naar App (op links in het menu)
- Ga naar push notificatie instellingen (onder app)
- Klik bij gekoppelde apparaten (rechts) op het gekoppelde apparaat. Op rechts zie je een gekoppeld apparaat. Zie je hier meerdere gekoppelde apparaten? Klik op een gekoppeld apparaat en klik op ‘Remove Device’ totdat alle apparaten weg zijn. LET OP: DIT GAAT OM GEKOPPELDE MOBIELE TELEFOONS EN PAGERS. HET GAAT NIET OM AED'S WAARVAN JE BEHEERDER BENT.
3. Installeer de nieuwe app Mijn HartslagNu.
4. Login op de nieuwe app
De nieuwe app is vanaf Android 9 beschikbaar. Gebruikers van eerdere versies krijgen hun meldingen per sms op basis van hun woon- en werkadres! De oude app wordt niet meer ondersteund, dus advies om deze te verwijderen, omdat het problemen kan opleveren m.b.t alarmering.
Wat is nieuw in de app?
De belangrijkste verandering in de nieuwe app is dat wij je via de app standaard alarmeren op basis van je ingevoerde woon- en werkadres. Door wijzigingen van beleid bij Apple en Android is het niet mogelijk om voor langere tijd jouw locatie te bepalen.
Overige nieuwe elementen:
- Stel kritieke meldingen in, zodat je alarmeringen altijd met geluid ontvangt
- Gebruik 'Volg mijn locatie' om op basis van je gps-positie gealarmeerd te worden.
- Vul de vragenlijst in via de app