Help mee om Amersfoort 'hartveilig' te maken!

22-09-2016

29 september 21.00 uur: Start Reanimatie Netwerk Amersfoort

Burgemeester Bolsius start Reanimatienetwerk Amersfoort op rood Onze Lieve Vrouwenplein op donderdag 29 september om 21.00 uur

Burgerhulpverleners kunnen stadsgenoten redden
Amersfoort bouwt aan een reanimatienetwerk waarmee mensen worden gewaarschuwd als iemand in hun directe omgeving moet worden gereanimeerd. Iedereen in Amersfoort die kan reanimeren of dat wil leren kan zich hiervoor aanmelden en zo hun buurman, een voorbijganger of iemand anders in de directe omgeving het leven redden. Hierdoor kan het aantal doden van de 150 jaarlijkse reanimaties in Amersfoort omlaag worden gebracht.
Op donderdag 29 september is het Dress Red Day waarmee de Hartstichting landelijk aandacht vraagt voor hart- en vaatziektes. Op die dag ondertekenen de Amersfoortse samenwerkingspartners om 21.00 uur op een rood gekleurd Onze Lieve Vrouweplein hun samenwerking. Het Onze Lieve Vrouweplein is immers het hart van de stad met een hart en tevens het hart van Nederland! De ondertekening is tevens de start van de Amersfoortse campagne om zo veel mogelijk burgerhulpverleners zich te laten aansluiten bij het netwerk. Ondernemers en bezoekers van het Onze Lieve Vrouweplein wordt verzocht die dag iets roods te dragen om zo het initiatief te ondersteunen.
In Amersfoort worden jaarlijks ca 150 mensen gereanimeerd. Als binnen zes minuten iemand ter plaatse is die kan reanimeren en iemand met een automatische externe defribillator (AED) ter plaatse is, vergroot dit de overlevingskansen enorm. Burgerhulpverleners die zich hebben aangemeld krijgen van de ambulancecentrale op hun telefoon de oproep om te helpen. Zij overbruggen zo de tijd tot de ambulance ter plaatse is en professionals de hulpverlening overnemen. Reanimeren is niet ingewikkeld en binnen een paar uur te leren. Mensen die dit doen kunnen zo het verschil maken tussen leven en dood. Aanmelden als burgerhulpverlener en voor een cursus reanimeren kan via www.reanimatienetwerk-amersfoort.nl en hartstichting.nl.
In Amersfoort zorgt een samenwerking tussen de Gemeente Amersfoort, de RAVU (de ambulancedienst in de regio Utrecht) en de Stichting Reanimatie Netwerk Amersfoort ervoor dat het netwerk van burgerhulpverleners en AED’s in Amersfoort actief wordt ingezet na een melding van een hartstilstand aan de 112-meldkamer.
Veel Amersfoortse bedrijven en instellingen hebben een AED in huis. Het is van belang dat de burgerhulpverlener weet waar deze zich bevinden en dat deze apparaten beschikbaar zijn in geval van nood. Bedrijven en instellingen worden daarom verzocht hun AED aan te melden bij HartslagNU.nl
Voor meer informatie:
Website reanimatienetwerk-amersfoort.nl , hartstichting.nl , hartslagnu.nl