Beheer van AED's

Wij zien dat in de praktijk het voor beheerders van AED's die zijn aangemeld in HartslagNu onduidelijk is wat er van hen verwacht wordt.  Hier vind u daar nadere informatie over.

Mail van HartslagNu aan alle beheerders van AED's (18-2-2021)

Hieronder is de tekst weergegeven van een e-mail die HartslagNu op 18-2-2021 heeft gestuurd aan alle AED-beheerders.

BEGIN MAIL HARTSLAGNU

Beste AED-beheerder,

Jouw AED staat aangemeld bij het oproepsysteem HartslagNu. Daar zijn we heel blij mee. Samen kunnen we levens redden! Lees onderstaande tips en adviezen voor een optimale samenwerking.

Controleer de AED

1.  Controleer de AED en eventueel de buitenkast elke maand. Ook als je een onderhoudscontract hebt, is dit goed om te doen. De AED heeft ook onderhoud nodig als hij niet wordt gebruikt. Geeft de AED of buitenkast een foutmelding aan? Los dit zo snel mogelijk op.

2.  De batterij en elektroden van de AED moeten af en toe vervangen worden. De AED geeft zelf op tijd aan als de batterij bijna leeg is, bijvoorbeeld met licht- of geluidsignalen. Na het vervangen van de elektroden/batterij pas je zelf de nieuwe houdbaarheidsdatum hiervan aan in je HartslagNu-account.

3.  Heb je een onderhoudscontract, dan moet je toch zelf de houdbaarheidsdatum van de elektroden/batterij aanpassen. Vraag dus na een bezoek van het onderhoudsbedrijf om de nieuwe houdbaarheidsdatum (dit staat vaak ook in het keuringsrapport).

Wat doe je na een inzet?

4.  Als de AED is mee-gealarmeerd bij een reanimatie, ontvang je van ons een bericht per e-mail en sms. Controleer of de AED is opgehaald, teruggebracht en is gebruikt.

5.  Is de AED ingezet? Zet hem tijdelijk op non-actief en maak hem dan zo snel mogelijk weer gebruiksklaar. Lees meer op Mijn AED is ingezet.

6.  Als de elektrodenverpakking open is geweest, vervang je de elektroden en pas je de nieuwe houdbaarheidsdatum aan in je HartslagNu-account.  

Beheer je HartslagNu-account 

7.  Draag je het beheer over aan een andere AED-beheerder? Dan moet de nieuwe beheerder een eigen HartslagNu-account aanmaken. Laat onze helpdesk weten wie de nieuwe AED-beheerder is, zodat wij de AED aan het nieuwe beheerdersaccount kunnen koppelen.

8.  Ben je alleen AED-beheerder en geen burgerhulpverlener? Dan klopt het dat je profiel in je HartslagNu-account niet compleet is. Stap 3 Beschikbaarheid voor oproepen en Stap 4 Training kun je dan overslaan. Je staat bij ons wel geregistreerd als vrijwilliger.  

Beschikbaarheid van de AED 

9.  Is jouw AED voor iedereen 24 uur per dag beschikbaar? Gebruik dan de rode button ‘Altijd bereikbaar’ in je HartslagNu-account. De tijden worden automatisch ingevuld van maandag t/m zondag van 00:00 - 23:59 uur.

10.  Hangt de AED op een openbaar toegankelijke plek? Vergeet dan niet het vinkje 'Is de AED openbaar toegankelijk?' aan te vinken (deze vind je boven de locatie omschrijving).

EINDE MAIL HARTSLAGNU


Taken van de beheerder van een AED in HartslagNu: kijk voor een meer uitgebreide beschrijving wat wij hier in Amersfoort van u verwachten hier.

Uw taak als beheerder van een AED in HartslagNu
Uw taak als beheerder van een AED in HartslagNu
Uw taak als beheerder van een AED in HartslagNu_1.pdf (198.16KB)
Uw taak als beheerder van een AED in HartslagNu
Uw taak als beheerder van een AED in HartslagNu
Uw taak als beheerder van een AED in HartslagNu_1.pdf (198.16KB)


Meer actuele info van HartslagNu over beheer van AED's:  hier

Instructie controle AED na alarmering (interne instructie RNA)

Dit is onze werkwijze na ontvangst van een melding over een reanimatie waarbij AED's via HartslagNu zijn opgeroepen. Vanwege ons belang om het netwerk in Amersfoort in stand te houden, nemen wij vaak (maar niet altijd - dit hangt van concrete afspraken af - en wij betreden in principe geen particulier terrein bij woningen om AED's te controleren) ook actie om AED's van anderen te controleren. Dit laat onverlet de eigen verantwoordelijkheid van de beheerder van een AED om de AED op niet actief te zetten als deze niet meer inzetbaar is en/of het nemen van maatregelen om de AED weer inzetbaar te maken (en daarna weer op actief te zetten).

Instructie controle AED na alarmering
Instructie controle AED na alarmering
Instructie controle AED na alarmering v.1.1.pdf (251.77KB)
Instructie controle AED na alarmering
Instructie controle AED na alarmering
Instructie controle AED na alarmering v.1.1.pdf (251.77KB)





INFOBLAD:  De electroden/batterijen van uw AED verlopen binnenkort of zijn al verlopen

In dit infoblad staat beschreven wat te doen bij het naderen van de verloopdatum van electroden en/of batterijen van een AED die is aangemeld bij HartslagNu.

Infoblad verlopen electroden/batterijen
Infoblad voor de beheerder van een AED
INFOBLAD- vervallen electroden batterijen AED okt 2021.pdf (167.67KB)
Infoblad verlopen electroden/batterijen
Infoblad voor de beheerder van een AED
INFOBLAD- vervallen electroden batterijen AED okt 2021.pdf (167.67KB)





Hulp Helpdesk HartslagNu of Reanimatie Netwerk Amersfoort

Lees a.u.b. eerst bovenstaand infoblad. Lukt het een beheerder niet om gegevens aan te passen, dan kan de beheerder contact opnemen met de helpdesk van HartslagNu of met het Reanimatie Netwerk Amersfoort. Het Reanimatie Netwerk Amersfoort is lokaal beheerder van HartslagNu in de gemeente Amersfoort. Wij kunnen eventueel ook gegevens voor u muteren. Aanmelden van een nieuwe beheerder moet deze zelf doen. Het overzetten van de AED op diens naam kunnen wij wel.

Helpdesk HartslagNu: info@hartslagnu.nl of 088 002 7000

Reanimatie Netwerk Amersfoort: databeheer@reanimatienetwerk-amersfoort.nl of 033-833 0 833 (optie 3 in het keuzemenu).

Meer actuele info van HartslagNu over beheer van AED's:  hier

Hulp bij vervanging electroden/batterij

Aanschaffen electroden/batterijen: er zijn veel webshops waar u vervangende spullen kunt kopen. Google op AED electroden of AED batterij. U moet hiervoor het merk en exacte type AED kennen. Let op: door een tekort aan onderdelen op de wereldmarkt, is het momenteel soms moeilijk om vervangende electroden/batterijen te krijgen. Ons advies is om nieuwe te bestellen ruim voor de vervaldatum (bijv. als u de eerste e-mail van HartslagNu hierover ontvangt - 3 maanden voor de vervaldatum). Lukt het niet om deze te bestellen, dan kunnen wij misschien helpen. Mail of bel ons dan. 

Lukt het niet om nieuw aangeschafte electroden/batterij te vervangen, dan kunt u ook gratis een beroep doen op een van onze vrijwilligers. Neem dan contact met ons op (zie hierboven).

Wijziging van beheerder in HartslagNu

Wijziging van beheerder in HartslagNu werkt als volgt:

- De nieuwe beheerder maakt een eigen account aan bij hartslagnu.nl; u vult géén gegevens van de AED in. 

- Als dat account aangemaakt is, kunt u contact opnemen met ons op databeheer@reanimatienetwerk-amersfoort.nl  Wij kunnen de AED dan overzetten op uw naam. U kunt ook contact opnemen met de Helpdesk van HartslagNu. Kijk hier voor contactgegevens. Geef daarna a.u.b. ook aan ons door dat u de nieuwe beheerder bent.

Let op: geen nieuwe AED aanmaken aub bij wijziging van de beheerder, dan komt de AED er mogelijk dubbel in te staan!

BuurtAED - beheerders

AED's die via BuurtAED.nl crowdfunding gefinancierd zijn, hebben meestal nog een lopend onderhoudscontract van BuurtAED. Dit wordt door de firma ProCardio uitgevoerd. Zij sturen aan de bij hen bekende beheerder nieuwe batterijen en electroden toe. Het is dan ook van belang om bij een wijziging van de beheerder ook ProCardio in te lichten. In principe moet de oude beheerder aan hen de gegevens van de nieuwe beheerder toesturen. Contactgegevens: info@buurtaed.nl of +31 (0)35 333 3510. Ondervind u hier problemen mee, laat het ons weten en wij zullen dan kijken of we met ProCardio een oplossing kunnen vinden (databeheer@reanimatienetwerk-amersfoort.nl)

Hartvoordebuurt - beheerders

Als uw AED via crowdfunding middels hartvoordebuurt.nl is aangeschaft, zit er een onderhoudscontract van 8 jaar op. Ook hier moeten de gegevens van de nieuwe beheerder worden doorgegeven. Dat kan via ons (databeheer@reanimatienetwerk-amersfoort.nl). Wij stemmen dit af met de leverancier.

Overdragen beheer van een AED aan ons

Wij beheren ook (gratis) AED's van andere eigenaren. Dit kan met overdracht van de eigendom of zonder. Wat mogelijk is, hangt af van diverse factoren. Als wij het kale praktische beheer uitvoeren, blijft de eigenaar verantwoordelijk voor de kosten. Informeer naar de mogelijkheden: databeheer@reanimatienetwerk-amersfoort.nl

Veel gestelde vragen:

  1. De batterij/elektroden van mijn AED is/zijn verlopen. Wat nu? Drie maanden voor het verlopen van de door jou zelf opgegeven geldigheidsdatum krijg je een waarschuwing van HartslagNu. Ons advies is om dan al over te gaan tot het bestellen van vervangende batterijen/elektroden. Deze zijn namelijk niet altijd zo maar op voorraad. Je kunt deze bestellen bij je eigen leverancier of bij een van de vele online webshops. Let er goed op of de spullen op voorraad zijn (bel zo nodig om dit te checken als dit niet uit de webshop blijkt). Elektroden gaan minimaal 2 jaar mee, batterijen meestal 4 jaar (dit is echter merkafhankelijk). Als de spullen binnen zijn, check dan of de uiterste gebruiksdatum voldoende in de toekomst ligt (dus dat je geen "oude" spullen hebt gekregen).  Kom je er niet uit, of lukt het niet de batterij/elektroden te vervangen: een van onze vrijwillige monteurs kan hier (gratis) bij helpen. Neem contact op met montage@reanimatienetwerk-amersfoort.nl of bel 033-833 0 833 (optie 1). Kun je geen leverancier vinden of weet je niet wat je moet bestellen? Wij kunnen je helpen. Neem contact met ons op. (Je betaalt wel zelf de kosten van de spullen: zie volgende vraag).
  2. Wie betaalt het vervangen van de elektroden/batterij? De eigenaar van de AED is hiervoor verantwoordelijk. Bij een buurtAED of een hartvoordebuurt AED zijn de vervanging van elektroden/batterijen voor de eerste 4 jaar (buurtAED) en 8 jaar (hartvoordebuurt) inbegrepen in de prijs. Er is discussie gaande of dit niet op enig moment door de overheid overgenomen zou moeten worden, maar dit is niet concreet en er is dus geen zekerheid dat het in de overzienbare toekomst gaat gebeuren.
  3. Kan ik de elektroden/batterijen niet gewoon laten zitten na de vervaldatum? Nee. De reden voor een vervaldatum van elektroden is de beperkte levensduur van de cruciale plaklaag. Als deze geplakt worden en ze vallen er weer af of maken geen goed contact, dan werkt de AED niet (goed). Bij verlopen batterijen is het risico uiteraard dat deze opeens leeg zijn en de AED niets meer doet.
  4. Ik heb de elektroden/batterij vervangen, wie registreert dat? De beheerder die de AED bij HartslagNu heeft aangemeld, moet de nieuwe vervaldata invullen in HartslagNu. Pas de vervaldatum aan en DRUK DAARNA OP OPSLAAN. Was de AED al op niet-actief gezet omdat de oude vervaldatum vervallen is, dan moet je ook de AED weer APART op actief zetten. Dit doe je met de knop "AED inschakelen". Als je dit niet doet, blijft de AED op niet-actief staan en wordt deze niet meer opgeroepen (ondanks de nieuwe data).
  5. Wij hebben een onderhoudscontract: wat te registreren in HartslagNu? Bedrijven en instellingen hebben vaak een onderhoudscontract op hun AED. Er komt dan, als het goed is, jaarlijks iemand langs om de AED te controleren. Zij plakken een sticker met de volgende controledatum op de AED. Let op: maar heel weinig controlebedrijven werken de gegevens in HartslagNu bij. Dat moet je zelf doen als beheerder in HartslagNu. Het liefst hebben we de vervaldatum van elektroden en batterij in HartslagNu geregistreerd. Maar kun je die niet vinden, dan is het ook goed dat je de datum van de volgende controle (volgens de sticker) als vervaldatum invoert voor zowel de elektroden als de batterij. Je moet dan wel weten dat het volgende controlebezoek ook heeft plaatsgevonden en dan de data weer updaten. Dit is echt belangrijk. We zien te veel AED's die automatisch op niet-actief in het systeem staan, terwijl ze wel in orde zijn. De AED wordt dan niet meer opgeroepen. Dat is gewoon zonde. Je zou ook het controlebedrijf kunnen vragen of zij het beheer in HartslagNu willen overnemen. Dan kunnen zij als nieuwe beheerder de vervaldata bijwerken.
  6. Wij hebben een BuurtAED, wie regelt de vervanging van elektroden/batterijen? De initiatiefnemer van een BuurtAED actie is degene die door ProCardio (de organisator van BuurtAED namens de Hartstichting) als beheerder wordt aangemerkt. Deze persoon krijgt de vervangende elektroden/batterijen direct van ProCardio toegezonden. Als de beheerder verhuist buiten de buurt, moet hij/zij zelf voor vervanging zorgen en dit doorgeven aan ProCardio. Wij kunnen bemiddelen, maar ProCardio accepteert alleen mutaties van de oorspronkelijke beheerder. Hier vind je de contactgegevens van ProCardio. (Voor hartvoordebuurt acties kun je contact opnemen met ons via info@reanimatienetwerk-amersfoort.nl of direct met de leverancier: info@fuego-bhv.nl).
  7. Wie controleert de AED's? De beheerder is verantwoordelijk voor regelmatige controle van de AED en de kast. Het liefst maandelijks.  De meeste AED's in buitenkasten die vanaf de openbare weg bereikbaar zijn worden ook nog frequent of steeksproefsgewijs (of na een alarmering) door vrijwilligers van ons gecontroleerd. Wij doen dit om er zeker van te zijn dat AED's in HartslagNu in ons gebied daadwerkelijk beschikbaar zijn. Dit ontslaat de beheerder niet van zijn eigen verplichting de AED inzetbaar te houden.
  8. Kunnen jullie het beheer van mijn AED overnemen? Dat kan, maar we kunnen niet de kosten op ons nemen (daar hebben we simpelweg niet genoeg geld voor). Je blijft dus verantwoordelijk voor de kosten van vervanging van elektroden en batterij. De AED blijft je eigendom. Wij kunnen de praktische werkzaamheden uitvoeren.


Andere vragen en antwoorden over veel voorkomende AED/kast problemen: hier

E-mailen
Bellen
Map
Info
Instagram
LinkedIn