Help mee om Amersfoort 'hartveilig' te maken!

Checklists voor AED controle

Voor AED beheerders

Checklist voor maandelijkse controle van uw AED en buitenkast

Voor wijkcoördinatoren en AED-checkers

Checklist voor nieuw aangemelde AED

Checklist voor AED's in uw buurt (korte checklist)

Checklist voor AED's waarvan RNA beheerder is (lange checklist)

Voorkomende problemen

  • AED lampje knippert onregelmatig: check de handleiding van uw AED en/of vraag de leverancier. Dit is vaak het teken dat de zelf-check van de AED een probleem gevonden heeft. Hier kan RNA niet mee helpen. 
  • Hulpset is gebruikt: maak met name beademingsmasker goed schoon. Vervang andere gebruikte onderdelen. Regel dit met uw leverancier. RNA heeft hier geen rol in, behalve voor onze eigen AED's.
  • Electrodenverpakking is geopend: vervang de elektroden. Een geopende verpakking leidt ertoe dat de plaklaag snel zijn werking verliest. De electroden plakken dan niet meer goed en/of geleiden de stroom niet meer goed. Regel dit met uw leverancier. RNA heeft hier geen rol in, behalve bij onze eigen AED's. Vervanging van de electroden na inzet is soms gedekt door uw onderhoudscontract. U kunt de kosten van het vervangen van de electroden declareren bij de ambulancedienst RAVU als er een ambulance bij de reanimatie aanwezig is geweest. Kijk op www.ravu.nl
  • Rotaid buitenkast: LED's knipperen. Dit betekent dat de verwarmingsmat niet goed werkt. Neem contact met ons of uw leverancier op.
  • Rotaid buitenkast: LED's branden helemaal niet meer: dit betekent dat er geen stroom naar de kast komt. Check of de stekkers in het stopcontact zitten/de stekkers in de zwakstroomkabel niet los zitten. Neem daarna contact met ons of uw leverancier op.
  • Rotaid buitenkast: kap draait moeilijk: dit kan het gevolg zijn van het te lang in de volle zon hangen van de kast. Overweeg een meer schaduwrijke plaats. Smeer de grondplaat rand in met vet.
  • Rotaid buitenkast: alarm gaat niet meer af. Check of de magneet nog op de kap zit (in een uitsparing ter hoogte van het alarmkastje). Bij ruw openen kan de hulpset het magneetje van de kap drukken. Plaats het magneetje terug in de uitsparing in de kap. Vervang zo nodig de batterijen (als het magneetje eraf is, kan het alarm continu afgaan binnen in de kast; na verloop van tijd raken de batterijen hierdoor leeg). Magneetje zoek: neem contact met ons op.
  • Cijferslot: de cijfers zijn niet meer goed leesbaar. Gebruik WD40 en een doekje om de cijfers weer leesbaar te maken.
  • Cijferslot: de cijfers kunnen maar een kant op draaien. Bij sommige sloten is dit normaal.
  • Cijferslot: juiste code ingesteld, maar slot gaat niet open. Bij het koperen ABUS slot moet je na het instellen van de juiste code de slotbeugel indrukken om het slot open te krijgen.
  • Cijferslot: slot gaat niet meer open, ondanks instellen goede code. Probeer de beugel heel vaak in te drukken, van subtiel tot met wat meer kracht. Lukt dat niet, spuit dan het slot in met WD40, laat dit enige uren inwerken en probeer het opnieuw. Is het slot dan open, vervang het. Het is niet meer betrouwbaar.
  • Verzegeling en slot: een zegel is ook bij toepassing van een cijferslot nuttig omdat de beheerder dan in een oogopslag kan zien of de AED en/of hulpset uit de kast geweest is. Breng eerst de verzegeling aan en doe dan het slot er weer op. Andersom lukt het vaak niet of breekt het zegel.
  • Alarm bij checken buitenkast: het alarm gaat af zodra de kap gedraaid wordt. Haal de kap eraf en druk op het kleine knopje bovenop het alarmkastje rechts in de kast. Het alarm zwijgt dan. Als de kap er weer goed opgedraaid wordt en het slotoog valt door het gaatje in de kap, dan hoor je als het alarm weer goed werkt een korte piep.